تحلیل نشانه شناختی حضور کودک در سینمای پس از انقلاب ایران

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده کبری شکوری
  • استاد راهنما فرزان سجودی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

در پژوهش حاضر که در پنج فصل ارائه شده است در فصل اول به بیان مسأله، هدف، ضرورت و پرسش ها و... پرداخته شده و در فصل دوم، پیشینه ای از مطالعات نشانه شناسی سینما و سینمای کودک گنجانده شده. فصل سوم به بیان چارچوب نظری و مفاهیم پژوهش که نشانه شناسی است اختصاص یافته و سپس در فصل چهارم تحلیل فیلم ها برمبنای نشانه شناسیِ فرهنگی ارائه شده بعد از آن نتایج بدست آمده از تحلیل فیلم ها و پیشنهاداتی در راستای اصلاح الگوهای فرهنگیِ مربوط به کودکان در فصل پنجم ارئه شده است. (اهداف) هدف از این پژوهش ، رسیدن به یک دید کلی و بینش درست نسبت به جایگاه کودک در سینما و از دریچه ی سینما در فرهنگ ایرانی بوده، یعنی کودک وارگی ها را در سینما و فرهنگ ایرانی شناخته و نیز نوع نگرش عامه به کودک در فرهنگ و جامعه ی ایرانی از طریق تحلیل فیلم های درباره ی کودک معرفی شود. (روش اجرا) روش کار تحلیل نشانه شناختی فیلم های ژانر «درباره ی کودکان» است، چرا که در این ژانر به روحیات و عواطف ، مشکلات و دغدغه های کودک پرداخته می شود و از آنجا که معمولاً در این فیلم ها کودکان نقش محوری دارند ، برای مطالعه ی کودک وارگی ها فیلم های این ژانر بهترین گزینه هستند. روش نشانه شناسیِ فرهنگی و نشانه شناسیِ سینما در بررسیِ فرهنگ و کنش های فرهنگی در ارتباط با کودکان و در تحلیل حضور کودک در سینما با کنکاش در حالات ، اشارات و اطوار و نیز رمزگان های بیانی و پیرازبانی ، همچنین رمزگان های پوشاک و خوراک و بازی و... (نتایج) الگوها و گفتمان های مسلطِ فرهنگی درارتباط با کودک را آشکار کرده و در نهایت ما را به این نتیجه رساندند که الگوی کودک آرمانی در فرهنگ ایرانی دارایِ کاستی ها و ایراداتی است که اگر اصلاح شوند ، با وجود پتانسیل های فرهنگی و مذهبیِ جامعه، آتیه ای مطلوب تر را می توان رقم زد، لذا در انتهای این پژوهش پیشنهاداتی در این راستا ارائه شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)

هدف از نگارش این مقاله توصیف شهر و تجربه مدرنیته در ایران پس از انقلاب از دریچه سینماست. در واقع قصد داریم با میانجی‌گری سینما و تصویری که از شهر ارائه کرده، تأملی انتقادی داشته باشیم بر تجربه مدرنیته در ایران بعد از انقلاب، چراکه شهر تهران در آثار سینمایی همواره نماد امری مدرن و در تقابل با سنت قرار گرفته است.آرای تنی چند از اندیشمندان انتقادی همچون تضاد و تناقض درونی مدرنیسم در اندیشه برمن، ت...

متن کامل

بررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران

در این مقاله سعی شده تا با رویکردی کلیت‌نگر، موضوعاتی همچون جامعه‌ی روستایی، سینمای روستایی، تغییرات سیاست‌های حاکمیتی و اقتصاد سیاسی دولت‌های گوناگون پس از انقلاب اسلامی سال 1357، در تقابل با یکدیگر قرار گرفته و ارتباطات مختلف و متداخل آنها، با استفاده از مجموعه نظریات انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. ما در این تحقیق با تقسیم‌بندی ادوار گوناگون بازه زمانی مورد بحث و انتخاب نمونه‌ای سی عددی از فیل...

متن کامل

سنخ‌شناسی گفتمان‌های سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی ایران

پس از انقلاب اسلامی، یکی از حوزه‌هایی که در ساحت فرهنگی دچار تحول جدّی شد، نهاد سینما بود. سینما از آغاز انقلاب ‌چونان ابزاری فرهنگی مورد توجه شایان بوده تا از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای ترویج دین استفاده گردد. در این پژوهش با مطالعه 44 نمونه از آثار سینمای دینی پس از انقلاب با روش تحلیلِ گفتمان و نشانه‌شناسی گفتمانی تلاش شده است تا به این سؤالات پاسخ داده شود که گفتمان‌های سینمای دینی پس از انقلا...

متن کامل

بررسی جامعه شناختی سبک زندگی در سینمای ایران پس از انقلاب (فیلم‎های اجتماعی پرفروش دهۀ 1380)

هدف پژوهش حاضر بررسی تصویری است که سینما، به مثابۀ رسانه، از فرهنگ، ارزش‎ها و هنجارهای اجتماعی، و به طور کلی سبک زندگی به مخاطبان خود ارائه می‎دهد. به همین منظور تعداد سی فیلم سینمایی، از فیلم‏های اکران شده در دهۀ 1380، با درنظرگرفتن دو ملاک «ژانر اجتماعی ثبت شده در وزارت ارشاد» و «پرفروش بودن» (میزان استقبال مخاطبین) انتخاب و بررسی شدند. چهارچوب نظری «سبک زندگی» تلفیقی از نظریۀ شریعتی و رشاد ا...

متن کامل

نظریه سینمای دولتی ایران (تحلیل سیاستگذاری سینمای پس از انقلاب با تأکید بر سیاست‌های بنیاد سینمایی فارابی)

نظریه سینمای دولتی ایران بیانگر نحوه مواجهه دولت جمهوری اسلامی با رسانه سینماست؛ رسانه‌ای که رهبران انقلاب از همان ابتدا با تأکید بر اهمیت آن، «تغییر فرم» آن را در حکومت اسلامی وعده دادند و خواستار نظارت و دخالت دولت در آن شدند. با تأسیس «بنیاد سینمایی فارابی» در سال 1362، این خواسته محقق و از آن تاریخ، سینمایی که دولت خواهان تولید و توزیع آن بود، با اعمال سیاست‌های سینمایی فارابی و هدایت و حما...

متن کامل

تصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)

هدف از نگارش این مقاله توصیف شهر و تجربه مدرنیته در ایران پس از انقلاب از دریچه سینماست. در واقع قصد داریم با میانجی گری سینما و تصویری که از شهر ارائه کرده، تأملی انتقادی داشته باشیم بر تجربه مدرنیته در ایران بعد از انقلاب، چراکه شهر تهران در آثار سینمایی همواره نماد امری مدرن و در تقابل با سنت قرار گرفته است.آرای تنی چند از اندیشمندان انتقادی همچون تضاد و تناقض درونی مدرنیسم در اندیشه برمن، ت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023